IKT i Skolan

Internet och kommunikation i Skolan

Hej Allihopa....

Jag fick en fråga av en medlem....

Hej Bengt
Just påstigen på IKT i Skolan.
Var finns det en IKT-utbildning, högskola, för lärare i Lärarlyftet, som behandlar nätverk, datorn som pedagogiskt verktyg, kommunikation via bloggar mm. Inte för elementärt och helst distansutbildning.

Mkt tacksam för svar.

Jag kan inte svara själv för så vitt jag vet så finns det inget....
Är det någon annan som kan svara?

/Bengt

Dela

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej!

Jag går distansutbildningen på KTH som andra talar om i inläggen. Den heter LC100N Digital kompetens och lärande - IKT och pedagogik för 21:a århundradet, 8 hp. Du hittar den här: http://www.kth.se/rcn/utbildning/pedagogik. Den är helt på distans och man kan själv välja studietakt och när man vill starta. Den är helt suverän. Man får lite insikt i allt och får göra praktiska övningar "på riktigt". Där finns några inlämningsuppgifter, men det mesta arbetet ska man göra genom att dokumentera sina tankar i en blogg. Kan varmt rekommendera denna!
// Maria

Bra att flera svarar på frågan så att vi får flera alternativ....

Göteborgs universitet har en kurs inom lärarlyftet - IKT och specialpedagogik som stöd för lärande, 15 högskolepoäng.

Uppsala har en utbildning inom Lärarlyftet " IKT och lärande"
En distanskurs på 30 hp.
Har själv sökt den, fått godkänt från min kommun, så nu gäller det bara att ha tur i utlottningen till en plats på Uppsala univ.

Hej,
jag vet att Halmstad högskola har en distansutbildning som ingår i lärarlyftet, men jag vet också kollegor som fått andra utbildningar genom lärarlyftet. Kostar ju inget att prova. Jag kan rekommendera "Media, Kommunikation och ITi Pedagogisk verksamhet" på halmstad högskola. Den går på kvartsfart utanför lyftet, men den är jättebra. Jag vet att de har en liknande utbildning som ingår i lyftet, maila bjorn.sterner@hh.se så kan han säkert svara dig.

Viveka Gulda, Lunds kommun

Tja, jag går just en på KTH (klingar ju alltid bra, eller hur?) som heter Digital kompetens och lärande... Här dyker man ner i både lite teorier, men framförallt tvingas man att prova på olika saker som Flickr, bloggar, wikis, nätverkande, lärarresurser etc. Bra tycker jag! Också bra att det är löpande intagning så man kan gå när man vill :o)

Ingela

Jag och några kollegor går för tillfället en kurs på Malmö Högskola som heter IKT och Lärande http://www.edu.mah.se/SO131F/

Även Umeå har ett bra alternativ

Digital kompetens och lärande, 15 högskolepoäng är en kurs som behandlar informationsteknik (IT) och den pedagogiska användningen av IT. Målsättningen är att du ska utveckla och kunna tillämpa dina kunskaper och färdigheter som du kan ha nytta av i ditt arbete eller i dina studier. Kursen ges denna termin på distans samt som dagtidskurs utan kurssammankomster.

RSS

Om

Bengt Bengt skapade det här sociala nätverket påNing.

Senaste aktivitet

I en rapport från Europakommissionen från i fjor "ICT for Learning, Innovation and Creativity" finns följande referenser upptagna: Ala-Mutka, K. (2008). Social Computing: Use and Impacts of Collaborative Content. IPTS Exploratory Research on Soci...
för 2 timmar sedan
för 3 timmar sedan
Lars Segelsund Förhoppningvis hjälpa till och vara en ambassadör för att använda IT som en naturlig del av lärande. Ta del av andras erfarenheter.
för 14 timmar sedan
Även Umeå har ett bra alternativ Digital kompetens och lärande, 15 högskolepoäng är en kurs som behandlar informationsteknik (IT) och den pedagogiska användningen av IT. Målsättningen är att du ska utveckla och kunna tillämpa dina kunskaper och f...
för 15 timmar sedan
Ännu desto roligare! Om ni behöver någon som kommer och pratar om att arbeta med 1-till-1 så vore det en ära att få komma tillbaka till sin gamla gymnasieskola :)...
för 21 timmar sedan
Stenungsund klubbade i måndags (23/11) varsin till alla 6-9 from hösten 2010.
för 22 timmar sedan
Jag och några kollegor går för tillfället en kurs på Malmö Högskola som heter IKT och Lärande http://www.edu.mah.se/SO131F/
för 22 timmar sedan
Bengt lade till en diskussion
för 23 timmar sedan

Märken

Laddar…

© 2009   Skapad av Bengt hos Ning.   Skapa ett eget socialt nätverk

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Integritet  |  Användarvillkor